De geschiedenis van het Bomberjack

Bombersonline verkoopt diverse bomberjacks. In de Bomber Zone worden diverse soorten, kleuren en maten aangeboden. Naast de meest populaire bomber, de MA-1, vind je hier ook bijvoorbeeld de B-15, CWU en de M65 parka.

Omdat het MA-1 bomberjack zo bekend is en een lange geschiedenis achter zich heeft willen we hier wat dieper op ingaan.

 

Het MA-1 Bomberjack of MA-1 Flight Jacket, beter bekend als Bomber of Vliegeniersjack is als eerste in Amerika ontwikkeld halverwege de jaren 1950. Dit model bomberjack en zijn voorganger het B-15 Bomberjack waren toen nodig omdat het tijdperk van het straalvliegtuig nieuwe eisen stelde aan veiligheid, comfort en de prestaties van piloten.

 

Geschiedenis

 

Voorafgaande aan de uitvinding van het straalvliegtuig droegen piloten lederen jacks, afgezet met een soort fleece. De nieuwe straalvliegtuigen konden op veel grotere hoogte vliegen dan de propellervliegtuigen en dus in veel koudere temperaturen. Als de zware lederen pilotenjacks nat werden door de regen (als de piloot naar het vliegtuig liep) of door zweet van de piloot tijdens het vliegen dan ging dit vocht op grote hoogte bevriezen waardoor deze ”ouderwetse” pilotenjacks koud en zeer oncomfortabel werden.

De nieuwe generatie jachtvliegtuigen was veel meer gestroomlijnd dan hun voorgangers met propellers. De cockpits werden compact en gevuld met allerlei nieuwe apparatuur. Snelle toegang tot de cockpit en het verlaten daarvan werden kritische punten voor veiligheid. In dit nieuwe straaltijdperk was een nieuw bomberjack nodig wat licht, beweeglijk en warm was in plaats van een zwaar en onhandig lederen bomberjack.

 

Gebruik van Nylon

 

Om aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen werd er een geheel nieuw bomberjack ontwikkeld. Het materiaal wat hiervoor geselecteerd werd was een hoge kwaliteit Nylon. Nylon was al ontdekt vlak voor de 2e wereldoorlog maar nooit eerder gebruikt voor vliegenierskleding tot na de oorlog. Tijdens de oorlog werd dit sterke nylon al wel gebruikt voor het maken van parachutes.

Het eerste nylon bomberjack werd ontworpen in 1946, dit was het B-15 bomberjack (MIL-J-6251). Deze B-15 jas was eigenlijk hetzelfde als het MA-1 bomberjack behalve de kraag van schapenvacht. Maar al naar een paar jaar bleek deze kraag behoorlijk in de weg te zitten bij het plaatsen van een parachute op de rug van de piloot of andere essentiële uitrusting. De US Airforce besloot om de B-15 te vervangen voor de nieuwe MA-1 Flight Jacket ofwel MA-1 bomberjack.

 

Ingebruikname

 

De allereerste MA-1 bomberjacks werden rond 1949/1950 in gebruik genomen door de Amerikaanse luchtmacht, marine en bemanningsleden. Enkele MA-1 bomberjacks werden gebruikt door luchtmacht personeel.

In Europa verschenen de eerste MA-1 bomberjacks eind jaren ´50 via het zwarte markt circuit en op beurzen van militaire kleding en uitrusting. Vanaf begin 1960 kwamen er steeds meer MA-1 bomberjacks in Europa toen Alpha Industries deze jacks en andere militaire kleding begon te exporteren vanuit Amerika. Hun klanten waren de luchtmacht en commerciële bedrijven uit diverse Europese landen.

   

Gebruik gehele jaar

 

Het nieuwe MA-1 bomberjack was ontworpen voor en door de Amerikaanse luchtmacht als een middelgewicht vliegeniersjack die het gehele jaar gebruikt kon worden. Dit werd bereikt door de bomberjacks te maken van hoogwaardig Nylon en Polyester binnenvoering. Dit lichtgewicht Nylonontwerp zorgde ervoor dat de piloot het jack bij warm weer open en comfortabel kon dragen. Eenmaal in het vliegtuig werd het bomberjack dicht geritst waardoor de piloot werd beschermd tegen de koude condities tijdens de vlucht.

 

Ontwerp Specificatie

 

Gedurende de lange periode van gebruik heeft de MA-1 diverse ontwerp modificaties ondergaan. Maar het klassieke, zeer functionele ontwerp is hetzelfde gebleven. Het originele ontwerp van het MA-1 bomberjack werd vastgelegd in de US Military Specification “MIL-J- 8279”. Om de zoveel tijd bracht de Amerikaanse luchtmacht veranderingen aan het ontwerp. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij de introductie van nieuwe textielsoorten, nieuwe naaitechnieken of door cockpit aanpassingen die een verandering in de MA-1 bomber noodzakelijk achtte. De US Military Specification weerspiegelde deze veranderingen door een letter toe te voegen aan de MIL. Spec. Voorbeelden hiervan zijn het originele nummer MIL-J-8279, daarna kwamen de   J-8279A, J-8279B,  J- 8279Ctot een recentere versie uit de jaren ’80 de J- 8279F.

 

Verbeteringen in ontwerp

 

Het allereerste MA-1 bomberjack had een buiten –en binnenkant van nylon, daartussen zat een laag wol voor warmte. Na een paar jaar werd het wol vervangen door de nieuw ontwikkelde Polyester Fiber vulling. Dit materiaal maakte de bomber veel lichter maar ook veel warmer.

 

De MA-1 introduceerde twee grote ontwerp veranderingen ten opzicht van zijn voorganger de B-15. Allereerst verving de MA-1 de schapenkraag van de B-15 door een kleiner gebreid kraagje. Dit werd gedaan omdat de kraag van de B-15 problemen gaf bij piloten met het aantrekken van hun parachute.                              

De tweede belangrijke verandering verscheen midden jaren ’60 (MIL-J8279D). De MA-1 werd “reversible” gemaakt met een fel oranje gekleurde binnenkant. Als het vliegtuig zou crashen en de piloot kon ontkomen dan zou hij zijn bomberjack omgedraaid kunnen dragen waardoor reddingswerkers hem duidelijk konden zien.

 

Door de jaren heen zijn er meer veranderingen geweest aan het ontwerp van de   MA-1. Bijvoorbeeld de klip die bij de eerste modellen aan de voorkant zat om het zuurstofmasker van de piloot aan te hangen als hij deze niet gebruikte. De vooruitgang in vliegtuigontwerp en in pilotenhelm-zuurstofsystemen zorgde ervoor dat de lus werd verwijderd.

Die eerste modellen bombers hadden ook lussen waardoor de draden liepen van de radio naar de helm van de piloot. Verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen van radiosystemen in vliegtuigen maakte ook de lussen overbodig. Deze werden tevens verwijderd van de MA-1.

Het US Airforce logo wat bij de eerste modellen bomberjacks op de mouw was geborduurd werd op den duur vervangen door batches van de Airforce of van andere specifieke militaire units.

 

Kleuren

 

De MA-1 bomberjacks en hun voorganger de B-15 werden oorspronkelijk geproduceerd in twee kleuren: Nachtblauw en Groen. Blauw was de kleur die door het Amerikaanse leger werd gebruikt.

Al gauw werd deze kleur vervangen door groen. Tijdens de oorlog met Korea (1950-1953) was het niet ongebruikelijk dat er werd afgewisseld met kleding uit verschillende periodes en met verschillende kleuren. Uiteindelijk werd groen aangenomen als standaard kleur. Hoogstwaarschijnlijk had dit natuurlijk te maken met de bescherming op de grond. Groen is immers minder opvallend doordat het opgaat in de natuurlijke omgeving.

Moderne MA-1 bomberjacks zijn in diverse kleuren verkrijgbaar zoals zwart, blauw, rood en grijs. Zelfs kleuren zoals geel zijn verkrijgbaar, vaak is bij dit soort felle kleuren helaas het echte MA-1 ontwerp dusdanig veranderd dat het geen MA-1 meer is.